17 Aralık 2017 Pazar

CERN

   8-10 Aralık tarihleri arasında Fransa-İsviçre sınırına, Avrupa Nükleer Araştırma Merkezi'ne gittim. CERN, İkinci Dünya Savaşı sonunda Avrupa'daki bilim adamlarının toplanması sayesinde ortaya çıkmıştır. Bu araştırma merkezindeki en büyük buluş Büyük Hadron Çarpıştırıcısı'dır. Büyük Hadron Çarpıştırıcısı ile CERN bilim adamları atom altı parçacakları incelemeyi başarmışlardır.
  CERN'ün birden fazla Fransa ve İsviçre'de kurulmuş olan binası vardır. Bu binaların çoğu çarpıştırıcıları kontrol edip, etrafa yayılan parçacıkların resimlerini çekmek üzerine kurulmuştur.
  Araştırma merkezine vardığımızda CERN rehberimiz bize Büyük Hadron Çarpıştırıcısı hakkında genel bilgiler verdi. Çarpıştırıcının 27km olması beni çok şaşırttı. Rehber, protonların bir paket halinde tutulması için boruların etrafına bir sürü mıknatıslar yerleştirildiğini söyledi. Beni en çok etkileyen bilgi ise çarpıştırıcının protonları ışık hızının %99'u kadar hızlandırabildiğiydi.
  Ana binayı gezdikten sonra protonların çarpışma bölgelerinden biri olan "Atlas" makinesinin binasına gittik. Orada bizi başka bir rehber karşıladı. Bize kendisinin atom altı parçacıklarının enerjilerini bulduğunu ve bunu nasıl yaptığını anlattı.
  Makineyi yakından görmek çok isterdim fakat fazla radyasyon yüzünden bizi aşağı indirmediler.
  Buradan edindiğim bilgiler benim için çok kıymetli. Hayatım boyunca unutmayacağım.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder